Bij een nieuwe routine hoort een nieuwe identiteit

Atomic Habits geschreven door James Clear

In het boek Atomic Habits bespreekt James Clear de impact van kleinschalige verandering in je routine om succes te behalen.

Hoe vooruitgang eruit ziet

Er is een quote die zegt dat het 10 jaar duurt om overnight succes te verkrijgen. Elk succes vereist voorbereiding. In het boek gebruikt James Clear het voorbeeld van een ijsblokje. Een ijsblokje smelt niet zomaar. Wanneer je deze in een ruimte van 26 graden plaatst, zal er niet gelijk iets gebeuren. Pas wanneer de temperatuur geleidelijk naar 32 graden stijgt zal het ijsblokje gaan smelten. Dit illustreert dat iets wat je wilt bereiken een goed basis nodig heeft om uiteindelijk te lukken. Ook zal je niet gelijk verandering zien na een paar dagen na de start van je nieuwe routine.

Niets verandert als jij niet verandert

Waarschijnlijk zou je iets willen veranderen in je leven. Groot of klein. Maar lukt dat nog niet helemaal met je huidige routine. Laten we zeggen dat je ooit in je leven een marathon zou willen lopen (mijn goal). Dat bereik je niet door te blijven doen wat je nu doet en af te wachten op het moment dat je de 42 km zal lopen, tenzij je een topsporter bent en al een top lijst met habits volgt. James Clear geeft aan dat het niet gaat om wat je wilt veranderen, maar op welke manier je bereidt bent om je identiteit te veranderen. Zeg niet ik wil een marathon lopen, maar ik ben een topsporter die een marathon gaat lopen. Zeg niet ik moet stoppen met roken, maar ik rook niet. Zo distantieer je jezelf niet tot wat je wilt bereiken, maar maak je het je eigen. Dit doe je door:

  • besluit welk soort type je wilt zijn
  • bewijs dat je deze identiteit hebt door kleine overwinningen

Deze kleine overwinningen zet je om in een dagelijkse routine. Daag jezelf uit om the law of 100 toe te passen op deze routine. Lees hier meer over deze methode.

The Close, The Many, The Powerful

Vaak wordt er gezegd dat jij het gemiddelde van de 5 personen om je heen bent. Daar ben ik het mee eens, omdat je deze mensen regelmatig ziet en daardoor ook hun denkwijze en houding zal overnemen (en andersom). Het boek gaat nog een stap verder en categoriseert je omgeving in drie categorieën.

  • The Close: dit zijn de mensen die het dichtstbij jou staan. Je vrienden, familie, kennissen en collega’s. Daarom helpt het als je gewilde uitkomst matcht met de mensen om je heen. Zoek een vereniging, club, social media groep waar jouw toekomstige identiteit in past.
  • The Many: Solomon Ash heeft in 1950 een experiment uitgevoerd waarbij de deelnemers de lengte van stokjes moesten rangschikken. Acteurs zaten ook in de ruimte en die gaven het verkeerde antwoord. Het verschil tussen de lengte van de stokjes was groot. Het was opmerkelijk dat wanneer het aantal acteurs in de ruimte toenam, de deelnemer het verkeerde antwoord gaf. Dit laat zien wat de invloed van het gedrag en de mening van de menigte is op een individu.
  • The Powerful: dit zijn de succesvolle mensen. Wij proberen van hun routine en lifestyle te leren om zo ook onze versie van succes te behalen.

Plannen vs. Actie ondernemen

Wanneer ik een geweldig idee heb (bijvoorbeeld inspirerende mensen interviewen), dan zit ik uren op Pinterest om een moodboard te maken want hè visueel moet het er allemaal goed uitzien. Scrol ik daarna op het internet welke nieuwste camera en microfoons ik nodig heb voor de beste video’s. En ben ik constant bezig met dagdromen over wie ik zou uitnodigen. Inmiddels maanden verder heb ik nog steeds een geweldig idee, maar werkelijk geen stap gezet. Herkenbaar?
James Clear heeft het over stappen zetten. Door deze stappen te zetten, kan je je actielijst bijschaven en bouw je ervaring op. Het hoeft niet perfect te zijn, alleen goed genoeg.

120 paper clips

Een goed product (of service) verkoopt zichzelf niet. Tegelijkertijd verkoopt een product (of service) ook niet gelijk. Het heeft veel pogingen en moeite nodig om te slagen. James Clear benoemt een voorbeeld van een sales medewerker die elke dag begon met 250 paperclips in een beker en een lege beker ernaast. Zijn target was om elke dag 250 mensen te bellen. Ten eerste, wordt je een meester in sales en sociale interacties. Ten tweede, verkoop je meer omdat je meer inzet.

Niet bij de pakken neerzitten

Stel je voor, je eet de hele week gezond. Op zaterdag ga je met vrienden uiteten en bestel je i.p.v. een salade een sappige burger. Als klap op de vuurpijl delen jullie een dessert. Op zondag zit je op de bank en denk je; “Ik heb gister slecht gegeten dus die chocoladereep kan er ook wel bij”. STOP je hebt 5 van de 6 dagen gezond gegeten. Als je zondag meepakt heb je 6 van de 7 dagen gezond gegeten. Dat is niet perfect, maar wel beter dan je doel compleet weggooien. Het is verleidelijk om na een dag waarbij het niet gelukt is op te geven. Maar vergeet niet dat ondanks die ene dag je nog steeds dichterbij je doel bent dan aan de start van je journey.

Show up

Als je motivational video’s bekijkt, hoor je ze vaak zeggen: “Mensen met succes hebben ongekende motivatie om elke dag aan hun droom te werken, omdat ze van het vak houden.” James Clear geeft daar een realistische draai aan. Hij geeft aan dat mensen door de bovenstaande uitspraak gedemotiveerd worden, omdat ze denken dat ze niet ambitieus genoeg zijn of het niet in hun mars hebben. De regelmaat van een routine kan saai worden, maar mensen met succes still find a way to show up despite the feelings of boredom.

1 reactie op “Bij een nieuwe routine hoort een nieuwe identiteit”

  1. Pingback: Word nu lid van de 5 AM Club – No Small Talk

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.